معرفی کتاب | شیرشاه
  • کد مطالب: ۲۰۹۰۰۲
  • /
  • ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۴

معرفی کتاب | شیرشاه

روایت «شیرشاه» یا با نام کهن‌تر آن «شیر و خرگوشان»، علاوه بر «کلیله و دمنه» در مثنوی مولوی هم آمده است.

هانیه وهابی - روایت «شیرشاه» یا با نام کهن‌تر آن «شیر و خرگوشان» که علاوه بر «کلیله و دمنه» در مثنوی مولوی هم آمده است، همیشه یکی از گیراترین داستان‌ها برای گروه‌های سنی گوناگون به‌ویژه کودکان بوده است.

در سه‌گانه‌ای که کار مشترک محمدهادی محمدی و امیر شعبانی‌پور است، این بار به‌سوی بازآفرینی نوشتاری و تصویری این روایت رفته‌اند.

چکیده داستان چنین است:

شیرشاه که در جنگل فرمانروای مطلق است، همواره جانوران را برای خوراک خود می‌درد و چنان ترسی در دل این جانوران افتاده است که شب و روز بی‌خواب‌اند تا اینکه گروهی از این جانوران می‌ترسند و روحیه‌باخته، تصمیم می‌گیرند برای ادامه‌ی زندگی با ترس کمتر به‌نوبت بروند و خوراک شیر شوند تا اینکه هر روز منتظر دریده شدن ناگهانی باشند.

روایت رفتن و خوراک شیر شدن ادامه دارد تا نوبت به خرگوشان می‌رسد اما میان خرگوشان، خرگوشی دانا زیر بار این ستم نمی‌رود و می‌گوید باید از هوش خود بهره ببریم و به این ستمگری پایان ببخشیم.

در نهایت، با تدبیر خرگوش دانا، شیر فریب می‌خورد و برای نبرد با شیری دیگر که در حقیقت تصویر خود همان شیر در آب چاه است، خود را در چاه سرنگون می‌کند و آزادی به جنگل بازمی‌گردد.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.